Każda rodzina stara się zapewnić swojemu dziecku w domu jak najlepsze warunki do wypoczynku i zabawy. Jest to tak powszechne, że zapominamy o tym i nie dopuszczamy myśli, że może być inaczej.
Na uczące się dzieci przebywające w domu, klasie, na szkolnym placu szkoły, oddziaływuje otoczenie. Może ono wzmacniać lub osłabiać samopoczucie dzieci i tym samym może wpływać na proces uczenia się. Tworzenie i modyfikowanie środowiska szkolnego (wystrój i wyposażenie klas, korytarzy) oraz środowiska zewnętrznego (miejsca wypoczynku, zabaw i nauki dziecka), jeżeli oparte zostanie o nowoczesną dydaktykę i architekturę, może stać się TRZECIM nauczycielem.
Dobra Szkoła w Ratajach ma wymarzone warunki do funkcjonowania z duchem szkoły XXI w. Jej otoczenie zaprojektowane zostało przez absolwentów szkoły, specjalistów od architektury krajobrazu. Jest tu ogród, kącik rekreacyjny z oczkiem wodnym, ścieżki ekologiczne, krzewy i zarośla. Różnorodność roślinności stworzyła przez lata wyjątkowy klimat w którym pojawiły się rzadkie gatunki ptaków. Od wiosny do jesieni ptasie odgłosy umilają naukę młodzieży szkolnej.

Równie ważny jest wystrój i kolorystyka klas i korytarzy szkolnych. Przy ich projektowaniu, korzystamy z doświadczeń specjalistycznych wydziałów architektury wnętrz. Rozwiązania takie mieliśmy okazję zobaczyć w szkołach partnerskich w Turcji, Hiszpanii i Finlandii.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w takich nowoczesnych klasach wspominali, że w ich krajach zaczyna pojawiać się multidyscyplinarne podejście do nauczania, zawierające w sobie architekturę wnętrz, psychologii wychowawczej, stosowane bezpośrednio w miejscu nauki. Mogliśmy przekonać się poprzez obserwację dzieci, jak bardzo zmienia się na świecie podejście do nauczania i uczenia się.

KLIMAT SZKOŁY
Pozytywny klimat uczenia się w szkole dla małych dzieci złożony jest z wielu rzeczy. Jest to postawa, która oddaje nasz szacunek dla dzieci. Jest to miejsce, w którym dzieci otrzymują wskazówki i zachęty od odpowiedzialnych dorosłych osób, które je otaczają. To środowisko, w którym dzieci mogą eksperymentować i wypróbowywać nowe pomysły bez obaw na niepowodzenia. To atmosfera, która buduje dziecku pewność siebie, więc odważą się ryzykować. Jest to środowisko, które pielęgnuje miłość do nauki.
C.Hillman


Przekaż dla naszej szkoły 1,5%